Τετάρτη 15 Οκτωβρίου 2014

Οι μαθητές εγκαταλείπουν τα δημόσια σχολεία

Συνέντευξη του προέδρου τη Β΄ ΕΛΜΕ Αιτ/νίας Γιώργου Καραμητσόπουλου στην εφημερίδα «Συνείδηση»


Ελλείψεις καθηγητών, ανυπαρξία δομών υποστήριξης και μαθήματα σε λυόμενα οδηγούν τους μαθητές στην έξοδο από τα δημόσια σχολεία

Για την συρρίκνωση της δημόσιας δωρεάν παιδείας τα τελευταία χρόνια που μέσω της δραματικής μείωσης του αριθμού των καθηγητών και της κατάργησης μιας σειράς υποστηρικτικών δομών οδηγούν κάθε χρόνο χιλιάδες μαθητές στην έξοδο από τα δημόσια σχολεία, φαινόμενο που αναμένεται να ενταθεί τα επόμενα χρόνια, μίλησε στην εφημερίδα «Σ» ο Γιώργος Καραμητσόπουλος, Πρόεδρος της Β’ ΕΛΜΕ Αιτωλοακαρνανίας. Παράλληλα, ο κ. Καραμητσόπουλος αναφέρθηκε και στα ιδιαίτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην Αιτωλοακαρνανία.
Σύμφωνα με τον κ. Καραμητσόπουλο, η μείωση του αριθμού των εκπαιδευτικών είναι πολύ μεγάλη τα τελευταία χρόνια, με τις αποχωρήσεις εξαιτίας συνταξιοδοτήσεων και διαθεσιμοτήτων να ξεπερνούν τις 30.000 σε σύνολο περίπου 100.000 εκπαιδευτικών, γεγονός που έχει επιφέρει άμεσες και τραγικές επιπτώσεις στην ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Προκειμένου να αντιμετωπιστεί αυτή η κατάσταση, αυξήθηκε τόσο το ωράριο των καθηγητών όσο και ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη, με αποτέλεσμα οι συνθήκες διδασκαλίας να γίνουν πιο δυσχερείς για μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Την ίδια στιγμή όμως, προκειμένου «να βγουν» οι ώρες, οι καθηγητές αναγκάζονται να διδάξουν αντικείμενα πέραν της ειδικότητάς τους ενώ ειδική αναφορά πρέπει να γίνει στο γεγονός υπάρχουν καθηγητές, κυρίως ξένων γλωσσών, που για να συμπληρώσουν το ωράριο τους αναγκάζονται να πηγαίνουν μέχρι και σε πέντε διαφορετικά σχολεία που μπορεί να βρίσκονται σε διαφορετικές πόλεις βιώνοντας έτσι εργασιακές συνθήκες άλλων εποχών.
Πέρα όμως από τη μείωση του αριθμού των καθηγητών, είχαμε και την κατάργηση υποστηρικτικών δομών προς τους μαθητές, όπως οι ενισχυτικές ώρες διδασκαλίας, οι σχολικές βιβλιοθήκες που παραμένουν κλειδωμένες και η μείωση των τμημάτων ένταξης. Όλα αυτά, διαμορφώνουν μια κατάσταση η οποία δρα τόσο ενάντια στους ίδιους τους μαθητές όσο και στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, δημιουργώντας μια Παιδεία που λειτουργεί στο «μίνιμουμ».
Τέτοια προβλήματα αντιμετωπίζουν φυσικά και τα σχολεία της Αιτωλοακαρνανίας. Ο αριθμός των αναπληρωτών εκπαιδευτικών που έφτασαν και φέτος στο νομό μας είναι πολύ μικρός για να καλύψει τις ανάγκες που υπάρχουν, πρόβλημα το οποίο είναι ιδιαίτερα έντονο στα μουσικά σχολεία, στα σχολεία ειδικής αγωγής και στα ΕΠΑΛ του νομού μας. Επιπλέον ούτε τα τμήματα ένταξης λειτουργούν όπως πρέπει, αφού πολλοί διευθυντές σχολείων δεν τα έχουν λειτουργήσει από τη στιγμή που δεν έχουν το προσωπικό που απαιτείται, χωρίς όμως να ασκούν και τις κατάλληλες πιέσεις, όπως αναφέρει ο Πρόεδρος της Β’ ΕΛΜΕ, ώστε να στελεχωθούν οι σχολικές τους μονάδες με το απαιτούμενο προσωπικό.
Έντονο και το κτιριακό πρόβλημα όμως στο Αγρίνιο, αφού πολλά σχολεία αναγκάζονται να λειτουργούν σε ενοικιασμένα κτίρια όπως είναι το 3ο Γυμνάσιο και το Εσπερινό Γυμνάσιο Αγρινίου, το 7ο Γυμνάσιο, το 6ο Λύκειο αλλά και τα δύο ειδικά σχολεία στη Νεάπολη. Εν έτει 2014 υπάρχουν ακόμη σχολεία τα οποία λειτουργούν σε λυόμενα όπως είναι το Γυμνάσιο και το Λύκειο Θέρμου, το Γυμνάσιο Αγίου Βλασίου και το Γυμνάσιο Γαβαλούς που δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη η αναπαλαίωση του παλιού σχολικού κτιρίου. Από πλευράς της Β’ ΕΛΜΕ έχει τεθεί στην νέα δημοτική αρχή το αίτημα για να ξεκινήσει ένα πρόγραμμα κατασκευής δημόσιων σχολείων, έτσι ώστε να αποδεσμευτεί ο δήμος Αγρινίου από την υποχρέωση καταβολής μισθωμάτων για να στεγάζονται τα σχολεία της πόλης.
Όλα αυτά, σε συνδυασμό με τα προβλήματα στη μεταφορά των μαθητών και τον νέο τρόπο προαγωγής στο Λύκειο, έχουν ως αποτέλεσμα, όπως υποστηρίζει ο κ. Καραμητσόπουλος, κάθε χρόνο όλο και περισσότεροι μαθητές να οδηγούνται εκτός σχολείου. Είτε στρεφόμενοι προς ιδιωτικά ή δημόσια ΙΕΚ, πολλοί μαθητές εγκαταλείπουν νωρίς το όνειρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Από φέτος όμως και για πρώτη φορά, έχει ξεκινήσει η λειτουργία των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης, οι οποίες αναλαμβάνουν την θέση του Λυκείου, προσφέροντας όμως όχι κάποια εξειδίκευση αλλά απλά μια άτυπη κατάρτιση. «Εκτιμώ ότι μέσα στα επόμενα χρόνια το φαινόμενο μαθητών που εγκαταλείπουν τα δημόσια Γυμνάσια και Λύκεια, θα γίνει ακόμη πιο έντονο», καταλήγει ο Πρόεδρος της Β’ ΕΛΜΕ.

Κώστας Καρακώστας

Η ΔΗΘΕΝ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ



Ο.Λ.Μ.Ε.                 Αθήνα 7/10/14

Συναδέλφισσα, Συνάδελφε,
Το Υπουργείο Παιδείας και η κυβέρνηση προσπαθούν να σε πείσουν να αξιολογηθείς εθελοντικά. Σε έχουν κυριολεκτικά καθηλώσει μισθολογικά με το νέο μισθολόγιο – βαθμολόγιο (νόμος 4024/11) και τώρα σου τάζουν ελπίδες για μισθολογική βελτίωση. Αρκεί να υποκύψεις.
Σου λένε «δέξου να αξιολογηθείς για να αλλάξεις βαθμό και να βελτιώσεις το μισθό σου». Είναι όμως έτσι; Σου λένε για το «τυρί» αλλά σου αποκρύπτουν τη «φάκα».
ΝΑ ΛΟΙΠΟΝ ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ
-          Η αξιολόγηση έχει προκαθοριστεί: από όσους εκπαιδευτικούς «αξιολογηθούν» θετικά, μόνο ένα ποσοστό θα περνάει στον επόμενο βαθμό (το 100% από το ΣΤ στον Ε, το 90% από τον Ε στο Δ,  το 80% από το Δ στο Γ, το 70% από τον Γ στον Β, το 30% από τον Β στον Α), νόμος 4024/11, άρθρο 7 παρ. 6.
-        Αυτό το ποσοστό όμως είναι το ανώτερο. Στην πραγματικότητα ο Υπουργός Οικονομικών θα αποφασίζει ποιο θα είναι το ποσοστό, γιατί θα το «μειώνει ανάλογα με τις δημοσιονομικές δυνατότητες»,  νόμος 4024/11, άρθρο 7, παρ. 6.
-        Ακόμα όμως και αν όλ’ αυτά τα εμπόδια τα ξεπεράσεις, καμία βαθμολογική – μισθολογική βελτίωση δεν θα έχεις. Σύμφωνα με το νόμο 4263/14 (μεσοπρόθεσμο) μέχρι το 2016, η βαθμολογική ωρίμανση είναι «παγωμένη». Μετά δε το 2016, αυτή θα γίνεται σταδιακά για μια τριετία, μέχρι το 2018, αν δεν υπάρξει βέβαια κάποιο νέο μεσοπρόθεσμο μέχρι τότε, με βάση τις κατευθύνσεις Κυβέρνησης – ΕΕ  - ΔΝΤ (Τρόικας).
-        Εξωφρενική είναι επίσης και η παρ. 4 του άρθρου 8 του νόμου 4024/11 που προβλέπει ότι ο εκπαιδευτικός που κρίνεται αρνητικά «τιμωρείται» και δεν έχει δικαίωμα να διεκδικήσει την προαγωγή του τα επόμενα δύο χρόνια.
-        Ετοιμάζουν νέες υποψηφιότητες για διαθεσιμότητες – απολύσεις. Ο εκπαιδευτικός «ο οποίος εγγράφεται σε δύο διαδοχικούς πίνακες μη προακτέων στον ίδιο βαθμό, παραπέμπεται ….. στο υπηρεσιακό συμβούλιο, το οποίο ….. μπορεί να τον απολύσει ή να τον υποβιβάσει κατά έναν βαθμό», άρθρο 95 του νόμου 3528/2007.
-        Από την άλλη μεριά γνωρίζουμε πολύ καλά τις δεσμεύσεις της Κυβέρνησης για νέο μισθολόγιο στο δημόσιο, που θα σφαγιάζει ακόμα περισσότερο τους μισθούς στη λογική σύγκλισης με τον ιδιωτικό τομέα.

Είναι κατανοητό λοιπόν πως πρέπει να αποφύγουμε τη «φάκα» της αξιολόγησης, όπως ήδη έχει νομοθετηθεί από την κυβέρνηση.
Όλα τα παραπάνω, είναι βέβαιο πως θα οδηγήσουν σε ανταγωνιστικές σχέσεις ανάμεσα στα μέλη του συλλόγου διδασκόντων σε κάθε σχολείο, θα οδηγήσουν σε διάλυση την αναγκαία οξυγονούχα συλλογικότητά μας και θα μετατρέψουν τις ανθρώπινες σχέσεις μέσα στο σχολείο σε «ζούγκλα».
Συναδέλφισσα, Συνάδελφε,
Οφείλουμε να πούμε «όχι» στην υλοποίηση της αξιολόγησης που υλοποιεί με το ψηφισμένο νομοθετικό πλαίσιο το Υπουργείο Παιδείας και η Κυβέρνηση.
Οφείλουμε να αντισταθούμε. Να διασφαλίσουμε τη συλλογικότητά μας. Να αγωνιστούμε συλλογικά για να διασφαλίσουμε τα δημοκρατικά μας δικαιώματα, τις εργασιακές κατακτήσεις και τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών.
Συμμετέχουμε μαζικά στην απεργία – αποχή που κήρυξε η ομοσπονδία μας.